1. Strona główna
  2. Blog
  3. Domyślna
  4. Słownik komputerowy

Słownik komputerowy

 18 października 2015
Admin dla Domyślna
mężczyzna z laptopeKomputer, laptop, smartfon czy tablet to podstawowe narzędzia, bez których trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie we współczesnym świecie. Korzystamy z nich nie tylko w pracy, ale także w życiu codziennym. Wymaga to od nas znajomości podstawowego słownictwa komputerowego. Jeżeli nie wiesz, czym różni się modem od routera, albo adres IP od adresu MAC – przejrzyj nasz słownik komputerowy, zawierający podstawowe zwroty i określenia, które znać po prostu trzeba. Kolejność alfabetyczna.
  • Adres IP – adres lub numer IP to unikalny identyfikator Twojego komputera w internecie. Ma postać jedno-, dwu- albo trzycyfrowych liczb z przedziału 0-255 oddzielonych kropką (przykładowy adres IP: 120.19.67.137). Pierwsze dwie liczby określają sieć, dwie pozostałe – urządzenia, z którego korzystasz. Nazwy domen (np. tanio.co) to tak naprawdę także adresy IP przetłumaczony przez serwer DNS na bardziej zrozumiały dla przeciętnego użytkownika  ciąg znaków.
  • Adres MAC – nie, nie chodzi o komputery MacBook z iSpotu. Adres MAC to także unikalny ciąg znaków i liczb, który z kolei definiuje urządzenia sieciowe (np. router).
  • Adware – darmowy program, który można także rozpowszechniać. Jaki jest haczyk? Reklamy wyświetlane w oknie aplikacji, które musimy oglądać.
  • Aplikacja, apka – program komputerowy wykonujący konkretne zadania. Przykładem aplikacji jest edytor tekstu, program graficzny, arkusz kalkulacyjny czy też gra komputerowa. Aplikacją nie jest system operacyjny.
  • laptopBackup – czyli kopia zapasowa konkretnych plików, całych programów lub wręcz systemu operacyjnego. Może być tworzona ręcznie przez użytkownika, albo automatycznie i cyklicznie przez specjalny program. Kopię zapasową można przechowywać np. na płycie CD-R albo w chmurze.
  • Benchmark – program, który mierzy szybkość działania podzespołów urządzenia (np. szybkość procesora). Zestawienie wyników osiąganych przez urządzenia różnych producentów w jednym programie benchmarkowym ułatwia porównywanie ich wartości.
  • Beta – wersja beta programu nie jest jeszcze w pełni wartościowym produktem. Zazwyczaj jest udostępniana przez producenta za darmo: im więcej użytkowników pobierze wersję beta i zgłosi błędy w programie, tym szybciej można wydać pełną wersję programu, pozbawioną wad.
  • BIOS – podstawowy program, który kontroluje procedury wejścia/wyjścia urządzenia. Jest zapisany w pamięci ROM. Testuje sprzęt tuż po jego uruchomieniu, startuje system operacyjny i kontroluje przepływ danych między dyskiem twardym, procesorem i innymi podzespołami.
  • Cache – pamięć podręczna używana do tymczasowego przechowywania danych, które są przeznaczone do dalszego przetwarzania.
  • Cookies – ciasteczka, czyli pliki zapisywane na dysku twardym urządzenia przez przeglądarkę internetową. Zawierają informacje o np. dacie wizyty na stronie czy wypełnionych formularzach.
  • Demo – zubożona, ale darmowa wersja programu. Pozwala przetestować możliwości programu i podjąć ew. decyzją o zakupie pełnowartościowego produktu.
  • DirectX – biblioteka programów, które pozwalają aplikacjom stworzonym pod Windows komunikację z podzespołami (np. kartą graficzną).
  • Ethernet – najpopularniejszy standard tworzenia sieci LAN. Określa podstawowe parametry sieci: szybkość transmisji danych, dopuszczalne rodzaje złączy itd.
  • Firewall – zapora przeciwogniowa, czyli program, który zabezpiecza sieć LAN przed dostępem osób spoza sieci.
  • Firmware - podstawowe, wbudowane w urządzenie oprogramowanie, które odpowiada za najbardziej podstawowe funkcje (np. rozruch systemu). W nowszych urządzeniach z reguły można uaktualnić oprogramowanie firmowe, co nierzadko wpływa na wzrost wydajności całego systemu.
  • Flash – technologia, która pozwala na tworzenie interaktywnych, udźwiękowionych animacji. Bardzo często wykorzystywana na stronach internetowych z uwagi na niewielkie rozmiary. Stopniowo wychodzi z użycia.
  • Freeware – darmowy program, który można także rozpowszechniać na własną rękę. Zakazane jest jednak modyfikowanie go i sprzedawanie.
  • Java – popularny język programowania. Wiele niewielkich programów napisanych w Java można spotkać na stronach internetowych.
  • JPG lub JPEG – popularny format zapisu plików graficznych.
  • Kodek – program, który umożliwia kodowanie lub dekodowanie plików multimedialnych (np. filmów). Większość kodeków wykorzystywanych jest do kompresji, a następnie dekompresji danych tak, aby zajmowały one jak najmniej miejsca.
  • LAN – lokalna sieć komputerowa, która obejmuje np. wszystkie urządzenia w danej firmie, mieszkaniu czy budynku. Ułatwia dzielenie się plikami i współużytkowanie drukarki, skanera.
  • Licencja – dokument producenta potwierdzający legalność używanego programu.
  • Link – czyli odsyłacz. Hipertekst, który przekierowuje na inną stronę internetową (po wcześniejszym kliknięciu).
  • Logowanie – proces uwierzytelnienia osoby korzystającej z danego urządzenia, programu czy strony internetowej.
  • Modem – urządzenie pozwalające na przesyłanie danych po zwykłej linii telefonicznej. Służy do połączenia się z internetem. Wyróżniamy dwa rodzaje modemów: wewnętrzne (specjalne karty wbudowane w urządzenie) oraz  zewnętrzne (oddzielne urządzenia).
  • Piksel – podstawowy fragment obrazu. Najmniejszy punkt możliwy do wyświetlenia lub wydrukowania. Z pikseli składa się obraz widoczny na ekranie urządzenia oraz na wydrukach komputerowych.praca na komputerze
  • Plik – to podstawowa jednostka przechowywania informacji. Plikiem może być program, dokument, zdjęcie itd.
  • Przycisk – najczęściej prostokąt z umieszczonym na nim napisem albo symbolem. Po kliknięciu weń, zostajemy przekierowani na inną stronę lub wydajemy systemowi operacyjnemu polecenie wykonania jakiejś czynności.
  • Router – urządzenie, które odpowiada za przesyłanie informacji miedzy dwiema sieciami: np. lokalną (LAN) i globalną (internet). Tani router kupisz np. w sklepie Media Expert.
  • Rozdzielczość - jednostka pozwalająca określić liczbę używanych przez wyświetlacz pikseli (im wartość wyrażona w jednostce "dpi" wyższa, tym ostrzejszy i wyraźniejszy obraz); podaje się ją w postaci).
  • Schowek - specjalnie wydzielona część pamięci tymczasowej urządzenia, w której użytkownik może przechować dane na jakiś czas. Używany jest najczęściej po to, aby skopiowane dane wkleić w inne miejsce.
  • Serwer pocztowy - rodzaj serwera, który jest stale podłączony do internetu. Odpowiada za utrzymywanie kont pocztowych oraz odbieranie, przesyłanie i przechowywanie poczty elektronicznej.
  • Shareware - program, z którego można korzystać bezpłatnie przez określony czas (najczęściej 30 dni). Po tym czasie należy kupić licencję.
  • SPAM - czyli niepotrzebne lub wręcz niechciane wiadomości, zazwyczaj o treści marketingowej, które trafiają na skrzynki pocztowe, jako SMS-y i MMS-y na samrtfony lub są wyświetlane w komunikatorach. Wiadomości typu spam mogą być niebezpieczne: mogą stanowić próbę wyłudzenia danych wrażliwych (np. dostępu do konta bankowego) lub zainfekowania systemu wirusami.
  • Tryb offline - najczęściej określa się tak tryb pracy przeglądarki lub programu pocztowego. Użytkownik może przeglądać strony internetowe, czytać e-maile wcześniej załadowane, pobrane na komputer. W trybie offline nie można przeglądać nowych stron, czy wysyłać lub odbierać poczty.
  • Update, uaktualnienie - aktualizacja starszej wersji programu do najnowszej (zazwyczaj darmowe). Regularne uaktualnianie programów antywirusowych, przeglądarek internetowych czy systemu operacyjnego ma szczególne znaczenie, ponieważ wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa oraz płynności działania urządzenia.
  • USB - bez tego terminu żaden słownik komputerowy nie może się obejść. Jest to jeden z najpopularniejszych standardów połączenia miedzy urządzeniami elektronicznymi (laptopem, drukarką, skanerem, telefonem itd.).
  • Wi-Fi - nazwa wielu rodzajów standardów, które umożliwiają tworzenie bezprzewodowych sieci oraz ułatwiających komunikację między sieciami (także siecią lokalną a internetem).
Powyższy słownik podstawowych pojęć związanych z internetem i światem technologii mobilnych w żadnym razie nie wyczerpuje tematu. Zestawienie zawiera jednak najważniejsze i najpopularniejsze terminy.